szövegírás

A szövegírás 5 kihagyhatatlan lépése

Miért fontos a szövegírás, egyáltalán mit értünk ez alatt?

A mai világban már rengetegen írunk online oldalakra, kommentezünk, posztolunk, blogot vezetünk. A cégek életében is nagyon fontos a szövegírás, hiszen a weboldalunk szövegezése, az online kommunikációnk, üzleti levelezésünk mind fontos építő köve a vállalkozásuknak.

Tehát a szövegírás egy kifejező eszköz, amivel saját magunkról, cégünkről kialakított véleményt és az általunk képviselt véleményt formázhatjuk.

Sok vállalat dönt úgy, hogy kiszervezi a szövegírást, tehát olyan céget bíz meg ezzel a feladattal, akik garantáltan jó szöveget fognak írni, hiszen szakértője ennek a témának. Még a magánszemélyek is gyakran fordulnak szövegíróhoz, mert lehet, hogy van egy jó ötletük, de nem értenek annyira az íráshoz, hogy az publikálható legyen. Egy weboldal elkészítésénél is rendkívül fontos a weboldal szövegezése, amit jobb szakemberre bízni, hiszen ez lesz a saját „arcunk” és „szócsövünk” a világ felé, illetve a jó szöveg fogja segíteni weboldalunk helyezését is a keresőkben.

A marketing kommunikáció számos fontos kiszervezhető része közül a leggyakoribb a hírlevél, blog és weboldal szövegezés, illeetve a PR szöveg, sajtóközlemény és cikk írása is. Ezek az írások stílusa eltérhetnek, sőt el is térnek egymástól, hiszen nem ugyan azzal a céllal készülnek, esetenként nem ugyan annak a célcsoportnak.

Viszont minden szövegírónak saját stílusa és technikája van, bár az igazán profik képesek több stílust felvenni, de ők nem hobbi szövegírók. Gyakran az írás folyamat egy rutin, csak úgy jön, és természetesen nem egy lépésről-lépésre útmutatót követ, amelyre több szövegíró hivatkozik. Viszont akadnak olyanok, akik elakadnak, vagy csak most kezdenek hozzá.

Úgy érzed, küzdesz a szövegírással? Íme, 5 lépés, amit ajánlatos követni:

 

1. Készülj elő és készíts piszkozatot

Készen állsz arra, hogy elkezdj írni. Egy üres lap bámul rád vissza. Az elmúlt órában ennyi csak ennyi történt? Ahhoz hogy elkezdj szöveget írni, fel kell készülnöd rá. Csak erre fókuszálj, zárj ki mindent, ami félbeszakíthat és készíts piszkozatot.

Találd meg a témát

A témákhoz az ötletek minden körülötted vannak. Lehet, hogy ihletet tudsz meríteni egy rutinos, hétköznapi helyzetből, vagy egy gyerekkori emlékből. Alternatív megoldásként, tarts magadnál egy noteszt, hogy mindig le tudd írni, ami éppen eszedbe jut, ami inspirálhat téged, ami ötletet adhat a későbbi szövegíráshoz. Saját ötletek, elképzelések egyetlen korlátja az inspirációs forrás hiánya.

Építsd a témát

Két legnépszerűbb módszere a témád részletes kidolgozásához, a szabad írás és a brainstorming. Szabad írás azt jelenti, hogy minden ötletet leírsz, ami éppen eszedbe jut. Ne módosítsd a hibákat, ne foglalkozz a helyesírással, csak hagyd a gondolataid áramlását. Vagy próbáld ki a brainstormingot. Ha a téma megvan, de nem tudod, mit írhatnál, akkor kérdezz rá a körülted lévőknél, beszélgess velük, egy kávé mellett, vagy ebédszünetben. Több szem, többet lát! Több ember, többet gondolat!

Tervezés és felépítés

A ötleteid olyanok, mint egy puzzle, darabokból áll, de együtt szép alkotás lesz belőlük. Készítsd el a felépítését a témádnak, mi a célja, mi lesz a bevezető story, hogyan zárod majd le… Győződjön meg róla, hogy az összes jegyzeted megvan, sőt ezeket a jegyzeteket tedd is el, hiszen ki tudja, milyen új témához adnak majd neked inspirációt.

2. Írás

Most már van egy témád, vannak ötleteid és egy terved, készen állsz arra, hogy elkezdj írni. Ne feledd, első a piszkozat. Felejtsd el a szavak számát. Ne aggódj, ha időnként elkóborolsz a témában; még a legnagyobb szövegírók is több skiccet termelnek, mielőtt elkészülnének egy téma szövegével. Készíts több mentést, akár külön fájlokba mentsd el az írásodat. Írj szabadon, a nem fontos részeket, majd úgy is ki tudod törölni. A legfontosabb, hogy határozd meg a legjobb helyet és időpontot az írásra, ahol összpontosítani tudsz, ahol a legkevesebb potenciális zavaró tényező van.

3. Ellenőrzés

A szöveget ebben a szakaszban lehet sokat változtatni. Ellenőrzés során a szövegírók különféle szabályok szerint alakítják át az írásukat, hogy megfelelő számú szavuk legyen. Mit jelent ez? Nem mindegy hová és kiknek írsz. Ha blogot írsz, annak mi a célja. Lehet röviden, lényegre törően írni, vagy csak tájékoztatni, de írhatsz okfejtéseket is, hosszabb tartalmasabb blogokat stb. a lényeg, hogy mindig ügyelj arra, hogy az olvasó figyelmét fenntartsd. Olykor a kevés is sok, valamikor a sok is kevés. Például egy átlagos regény 60.000 és 100.000 szó között van, de egy blog akár csak 250 szóból is állhat, ha az elég érdekes, lényegre törő vagy vicces, egyszerűen van benne valami, ami olvasásra buzdítja az olvasót, mosolyt csal az arcára vagy elgondolkodik rajta vagy csak egyszerűen elraktározza magában, mert egyszerűen JÓ.

Minden szükséges információt átadtál az olvasóknak? Ha nem, akkor menj vissza a jegyzeteidhez, amik további információkat őriznek, amelyekről írhatsz.

Átrendezés – törlés

Jól vezetted végig az olvasódat? El tud jutni oda, ahová szeretnéd? Milyen hosszú most az írásod, hány szóból áll? Sok olvasó panaszkodik az információ túlterhelésre, amikor túl hosszú szöveget olvas. Lehet, hogy meg kell szüntetni azokat a részeket, amelyek nem egészen illenek a témához és figyelni kell a logikai felépítésre is.

Véleményeztetés

A leghatékonyabb módja annak, hogy megtudd a munkád jó-e, olvasmányos-e, ha megkérsz valakit, hogy olvassa el az írásodat. Kérd ki a másik véleményét. Több, tisztább, érthetőbb részekre van szükség? Segítsen tisztázni ezeket! Kérj visszajelzést, mi az ami rossz benne, mit kellene másképpen, hogy ki tudd cserélni és legközelebb jobb legyél.

4. Szerkesztés

Már átdolgoztad a szövegedet, le is van ellenőrizve. Itt az ideje, a finomhangolásnak. Ellenőrizd a felesleges ismétléseket, törekedj az egyértelműségre, a nyelvtanra, a helyesírásra és az írásjelekre. A szerkesztés rendkívül részletes eljárás és a legjobb, ha ezt szakemberre bízod.

Te is bérelhetsz saját szövegírót, szerkesztőt, kivitelezőt.

Senki sem akar olvasni egy olyan szöveget, ami tele van hibával, és biztosan nem fog olyantól vásárolni, aki nem figyel a megfelelő, minőségi kommunikációra.

5. Publikálás

Most már van egy kész „kéziratod”, ami közzétételre kész. Megoszthatod blogodon, feltöltheted a weboldalara, kiküldheted hírlevélben, vagy elküldheted egy nyomdába.

A Klassic Kreatív Stúdió csapata széleskörű szolgáltatásai segítségével problémamentesen és szakszerűen tud ebben segíteni neked, hiszen levesz minden olyan terhet a válladról, ami csak nyűg lenne neked.

Nem tűnik egyszerűnek igaz?
Mi a szövegírásban és a nyomdai kivitelezésben is tudunk neked segíteni!

Ha szeretnél többet megtudni a szolgáltatásaink előnyeiről, vedd fel velünk a kapcsolatot.

Olvassa híreinket, hasznos blogjainkat!

Kategóriák

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!

    E-MAIL:

    Megismertem és elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot
    Hozzájárulok, hogy számomra a Klassic Kreatív Stúdió Kft. a jövőben hírlevet küldjön