marketingterv  kicsi

Palackba zárt üzenet tengeri áramlat nélkül! Azaz mi történik, ha nincs marketingterv?

Két féle cég létezik. Az egyik ahol van marketingterv, a másik ahol nincs. A tiéd melyikbe tartozik?

Általában két féle cég létezik, az egyik akinek nincs marketingterve, a másik akinek van. Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a második a sikeresebb. Sokan időpocsékolásnak tartják marketingtervet készíteni, de akkor mégis milyen irányba haladnak? Mi alapján végzik a kommunikációs tevékenységüket? Ebből szokott a tapasztalataink alapján az lenni, hogy időnként történik valami, amikor az idő megengedi, amikor pedig nem akkor hosszú napokig, hetekig nem kommunikálnak a partnereikkel, ügyfeleikkel. Sajnos ennek az a következménye, hogy a potenciális vásárlók a konkurenciát többet látják, hozzájuk fordulnak segítségért, a problémájuk megoldásáért. Hadd mondjak egy példát, ha egy lakatlan szigeten ragadunk és palackokat engedünk el egy üzenettel, hogy mentsenek ki minket, de nincs tengeri áramlat, akkor senkihez sem jutnak el az üzenetek. Ez történik a cégek életében is. Ha van egy fontos üzenetünk a vásárlók számára, de nincs (vagy nem tesszük közzé) csatornánk, ahol ezt kommunikálnánk, akkor az üzenet nem fog eljutni az ügyfelekhez. Mindemellett nagy valószínűséggel meg lenne az a célpiac, akinek igénye van a termékre/szolgáltatásra, de ha nem tud róla, akkor nem is fog vágyat érezni a megszerzése iránt vagy a szükséglete meg van, de éppen másnál elégíti ki, annál, aki szem előtt van.

Miért szükséges a marketingterv? Kőbevésett út vagy rugalmas vezérfonal?

Az elején szeretnénk tisztázni valamit, ugyanis manapság minden pillanatok alatt változik, hogy egy marketingterv nem egy kőbe vésett parancsolat, hanem egy rugalmas vezérfonal. Nem szükséges ragaszkodni egy évre előre megírt cselekvési tervhez, de ahhoz igen, hogy a rendszeres kommunikáció folyamatos legyen és haladjunk egy bizonyos úton a cél érdekében. Mindig közbe jöhet egy új termék, egy fontos szabályozási változás vagy bármi, ami miatt alakítanunk kell a kommunikációt, de a lényeg, hogy legyen egy irány, amit követünk és egy cél, amit el kívánunk érni. Itt jön a lényeg, ha van egy előre összeállított terv, akkor azt könnyű ütemezni és követni a lépéseket, így könnyedén beépíthető az állandó kommunikáció a cég életébe, melynek az ügyfelek kifejezetten örülni fognak.

Melyek is a marketingterv kihagyhatatlan elemei

Célok meghatározása

Ahhoz, hogy meg tudjuk állapítani, hogy eredményes-e a kommunikációnk elkerülhetetlen lépése a marketingtervnek a célok meghatározása. Általában éves marketing célokat szoktak meghatározni, de lehetnek fél éves vagy negyedéves check point-ok, melyeknél tehetőek bizonyos kiegészítő lépések. A célok is igen sokrétűek tudnak lenni, melyeket a vállalkozásoknak egyedileg, magukra szabva kell meghatározni.

Célcsoportok meghatározása

Ahhoz, hogy a kommunikációnk sikeres legyen kihagyhatatlan definiálni az egyes célcsoportokat, hiszen tudnunk kell kiknek kommunikálunk, tudnunk kell kihez és milyen hangvételben kívánunk szólni, mert e nélkül csak vaktában lövöldözünk. Természetesen a célcsoport nem egy óriási halmaz kell, hogy legyen (pl. nők), hanem ennél sokkal konkrétabb, szűkebb célcsoportokat is szükséges meghatározni, amiből természetesen több is lehet termék és szolgáltatás függően (pl. nők szülést követően 1-3 éves fiú gyermekkel).

Üzenetek

Ha meg vannak a célcsoportjaink, akkor a marketingterv következő lépése, hogy külön-külön meghatározunk a számukra szóló üzenetet, azt hogy miért keressenek fel minket, miért vásárolják meg a mi termékünket vagy szolgáltatásunkat. A marketing egy kreatív műfaj, de ebben a szakaszban rendkívüli figyelemfelkeltő erőre van szükség, hogy az üzeneteink szöveges és képi tartalmai is megnyerjék a célcsoportunk figyelmét. Nem elég leírni, hogy azért vásároljanak tőlünk, mert minőségi a termékünk, hanem meg kell ragadnunk a pillanatot és rövid idő alatt meg kell győznünk a fogyasztót, hogy mi vagyunk a megfelelő megoldás a számára vagy legalábbis meg kell ragadnunk a fejében. Természetesen a vásárlási döntés általában termék függő is, hiszen a kis értékű vásárlási cikkeknél sokkal jellemzőbb az impulzív vásárlás, mint az értékesebb termékek esetében, de az üzenetünknek minden esetben el kell ültetnie legalább a gondolatot a vásárló fejében, azt, hogy a mi termékünk is itt van, minket is érdemes, sőt kötelező megnézni!

Eszközök, kommunikációs csatornák

Meg van a célcsoportunk és a célzott üzenetünk a számára, így a következő pontban azt kell meghatároznunk, hogy hogyan is jutunk el ezekhez a fogyasztókhoz, milyen kommunikációs csatornákat használjunk, hol tudjuk őket legjobban elérni. Ha a termékünk a fiatalokat célozza, akkor nem egy televízió beszélgetős műsorában fogjuk azt hirdetni, hanem az online térben, olyan hálózatokon, amelyeket ők használnak, legyen az instagram, tiktok vagy twitch. Minden esetben meg kell vizsgálni a marketingtervben, hogy melyek a legmegfelelőbb platformok, ahol elérjük a potenciális fogyasztóinkat.

Ütemterv

Ha eddig eljutottunk, akkor már csak az ütemtervünket kell megvalósítani, hogy mikor, kinek, mit és melyik csatornán kommunikálunk. Az ütemtervet célszerű nagyobb bontásban egy évre meghatározni, de szükségesek a havi pontosabb ütemezések is, hiszen így láthatjuk át teljes mértékben a marketing folyamatokat, így leszünk képesek megfelelően mérni az elért eredményeket.

Megkérdőjelezhetetlen – a marketingterv kötelező

Most biztos sokan felteszitek a kérdést… De ez megéri? Hisz ezt óriási munka előállítani! Igen, nem kevés munka egy alapos marketingtervet összerakni, de az hogy megéri e az kétségtelen, hiszen ha készen van, akkor lesz egy jól meghatározott, működő, rendszeres, egyértelmű kommunikáció, melynek biztosan lesznek eredményei, viszont ha nincs, akkor csak időközi tűzoltás, kapkodás lesz a jellemző, melynek következményei nem hogy pozitívak nem lesznek, de inkább a stressz és az ügyfelek elhatárolódása lesz prognosztizálható.

> Szolgáltatásaink – Online marketing

Olvassa híreinket, hasznos blogjainkat!

Kategóriák

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!

    E-MAIL:

    Megismertem és elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot
    Hozzájárulok, hogy számomra a Klassic Kreatív Stúdió Kft. a jövőben hírlevet küldjön